Studeren in Murderapolis - Reisverslag uit Minneapolis, Verenigde Staten van Lisanne Bogaard - WaarBenJij.nu Studeren in Murderapolis - Reisverslag uit Minneapolis, Verenigde Staten van Lisanne Bogaard - WaarBenJij.nu

Studeren in Murderapolis

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

11 September 2014 | Verenigde Staten, Minneapolis

We zijn alweer bijna aan het einde van mijn tweede week aan de UMN. Gelukkig was de eerste maandag vrij en heb ik ontzettend Labor Day in de Mall of America gevierd, ik voelde me heel vrij (is dat niet wat je viert op laborday?). Mall of America is insane, met een compleet attractiepark voor als je in de 500+ winkels jezelf niet kon vermaken. Met mijn Duitse vriend Jannik de Hot Topic onveilig gemaakt (dat kan echt nog prima hoor, dat is geen fase) en gefrituurde sprinkhaan met baconsmaak gegeten.

Ondertussen is de vierde huisgenoot er ook, een Amerikaanse met Ghanese roots. Opgegroeid in Minneapolis, dus ze kan mij geweldig helpen met waar ik wel en niet moet zijn. Heb meteen ook kennis gemaakt met het fenomeen Murderapolis; dit is/was een bijnaam voor Minneapolis in een tijd waar er hier meer moorden werden gepleegd dan in New York City. Ze raadde me dan ook ten zeerste aan om pepperspray te kopen. Of eigenlijk was ze meer verbaasd dat ik het nog niet had; iedereen heeft hier pepperspray aan zn sleutelhanger hangen alsof het een tamagotchi is en je er anders niet echt bij hoort. Daar ga ik van de week dan maar naar op zoek, misschien in de Mall of America? Ik weet niet waar je dat soort spullen normaal koopt. Afijn, ik mag van haar 's avonds niet alleen naar concerten of andere toestanden, want dat is gevaarlijk. We maken het mee. Je krijgt hier elke week een mail met crime alert en er zijn tot nu toe wel al 1 of 2 mensen beroofd op de campus. Maar niks ernstigs voor de rest hoor, dus komt goed.

Op de uni had ik me voor 6 vakken ingeschreven, goed voor 19 credits ofwel 38 ECTS, beetje enthousiast. Hier kies je je vakken niet in een pakket maar gewoon los van elkaar, dus ik heb er expres teveel gekozen om er eentje te kunnen laten vallen. Nu volg ik nog rockgeschiedenis tot 1970, transnational sexualities, political science of mass behaviour, introduction to film studies en psychology of music. Alle lessen zijn allemaal in een ander gebouw, political science is zelfs op de westbank (aan de andere kant van de Missisippi rivier) en rockgeschiedenis volg ik in de marchingbandroom in het stadion. Laten we zeggen dat je van de ene kant naar de andere kant van de campus wel ruim een uur onderweg bent als je gaat lopen. Ik was dan ook de eerste paar dagen ernstig verdwaald. Hier ben je zelfs nóg heftiger verdwaald omdat ze een ondergrond tunnelstelsel hebben, zodat je in de winter niet door -30 hoeft te banjeren. Wel supercool natuurlijk, maar ook enigzins verwarrend. Gelukkig was ik tot nu toe nog overal op tijd en dat hoop ik dan ook zo te houden. Ik weet nu waar míjn gebouwen zijn en het hoofdgebouw, dus dat is voor de komende tijd wel even genoeg.

Alle lessen zijn heel leuk met leuke docenten, maar het HBO gehalte is wel hoog; hiermee bedoel ik dat je zelfs beoordeeld wordt op participatie (he jakkes, ik moet dingen zeggen) en je hebt aanwezigheidsplicht. Het niveau van de stof is zoals ik gewend ben, maar met meer papers en dingen doen. Opzich best prettig om elke keer een hoofdstuk te lezen voor een les, in plaats van alles twee dagen voor de toets. Zo hou ik tijd over voor pannenkoeken feestjes zoals gister, toen heb ik pannenkoeken met spek (bacon) gemaakt voor mn nieuwe vrienden (Shamni, Rachel en Lance) en had Rachel een 3 liter kan met een leuk drankje bereid.

Om naar de les te komen rijden er iedere 5 minuten campus connectors, die je van stadium village (naast het stadion, vlakbij mijn appartement) naar de east bank of de west bank brengen. Daarna gaan ze zelfs nog helemaal door naar de campus in St Paul, maar daar volg ik gelukkig geen lessen. St Paul is het niet helemaal, voor zover ik gehoord heb. Voor wie het leuk vinden: ik heb een map toegevoegd van de campus en de gebouwen waar ik les heb gemarkeerd met een rood kruis. Het oranje kruis (helemaal rechts) is waar mijn huis woont.

Nog even wat andere oberservaties van het Amerikaanse bestaan tot dusver:
- Amerikanen die dik zijn, zijn dikker dan in Nederlanders die dik zijn
- Amerikanen zijn in Minnesota Minnesota-nice; veeeels te aardig. Beetje creepy, maar wel leuk (op een fantastische passief-agressieve manier)
- Amerikanen hebben heel veel zout in hun boter
- Amerikanen hebben het liefst een bankpas met de Amerikaanse vlag erop
- Amerikanen eten geen rauwe bacon (sorry hoor)
- Amerikanen bouwen in elke kamer in elk gebouw een airco.. In Minneapolis... in Minnesota... daar waar het -1000 is. Maar oke
- Amerikanen gebruiken veel plastic (tasjes)
- Amerikanen drinken water met chloor
- Amerikanen verpakken alles het liefst in een zo groot mogelijke verpakking
- Amerikaanse studenten zitten graag in een club
- Slijterijen zijn hier op zondag dicht
- Het is oké om in een auto zonder deur te rijden
- vast nog meer maar kom er even niet op.

Nou toedelss

  • 13 September 2014 - 14:37

    Opa En Oma Kraak:

    Hallo Lisanne,

    We hebben je verslagen gelezen! Je hebt in die korte tijd al heel veel indrukken op gedaan. Zo te lezen ben je al helemaal thuis. Ik lees van pepperspray? Daar schrikken wij wel een beetje van, is het daar nog erger dan hier in Amsterdam? Voorzichtig zijn en goed opletten hoor! Het is weinig mensen gegeven om deze mooie ervaringen helemaal in Amerika mee te mogen maken, dus geniet er van. Wij blijven je nu volgen!
    Wij hopen ook dat je met de papieren thuiskomt die je hier nodig om verder te kunnen studeren. Geniet van de unieke ervaringen die je daar allemaal opdoet.
    Groetjes en liefs van O/O

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Minneapolis

Lisanne

Actief sinds 23 Aug. 2014
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 3641

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 18 December 2014

Minneapolis!

Landen bezocht: